Tom & Jerry

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Henning Wickström
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 05 feb 2021, 16:33

Tom & Jerry

Inlägg av Henning Wickström »

Hej!
Är det någon som vet hur många nummer Tom och Jerry utkom med under 2012-2016?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Wakuran »

Enligt Seriekatalogen och Seriesam kom tidningen ut med 12 nr/ år under nämnda år.

https://seriekatalogen.se/title/#tom_och_jerry_3

https://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Tom+och+Jerry+(2005)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Agentum »

Och vilken skit det var oavsett nu intresset om mna jämför med de animerade filmerna, men det klart de försökte göra pengra på det som serier, men här missslyckades det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Wakuran »

Tja, Oscar Martin var ju en driven tecknare, åtminstone, även om manusen ofta kunde vara rätt generiska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Agentum »

Jo det var väl inte tecknarens fel.
Det var br svårt att överför det kortfilmerna handlaade om dvs hejdlösa våldsamma skämt just för animerat stil, egentligen hejdlöst våldsamt om man betänker tiden, men ingen s nåt just om det vad jag mins.

Och säg Hanna Barberra figurer gick väl öht inget vidare i serier heller, möjligen Scooby Doo, ingen succe kanske men mins att mn läste den.
DC försökte ju lansera lite sånt för någr år sen och baara Scooby lyckades gålla sig uppe, mest för Giffen på plot och Dematteis på script givetvis.

Visst vi gamlingar har hört den förr, tyvärr var det väl vi som tittade i den med kanske, när ny borde läst det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Wakuran »

Även vad gäller tecknad film är det ju nästan bara Tom & Jerry och Scooby Doo som har överlevt idag. Knappt ens Flintstones får några nysatsningar längre. Med tanke på hur mycket Hanna-Barbera spottade ut sig under 60- och 70-talet så känns det mesta mer eller mindre bortglömt idag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Agentum »

Ja så är det ju, men Disney och deras live action versioner av tidigare animerade filmer drar ju mer än animerad film särskilt kortvarianterna vi gillade, ok inte alltid kanske men jag säger inte att Disney var nåt bättre än Hanna Barberra egentligen, men de skapade ju mer ett imperium över herr Disney genom nöjesparker och som sagt långfilmer som nu börjat bli lite urvattnade men så är jag inte målgruppen heller.

Så jag håller med dig det är bortglömt och iblnd är det väl orättvist, men sånt är det ju här i livet, de finns ju kvar nånstans iaf för oss gubbar och tanter.
Tom & Jerry var ju klart speciella, jag har en hel hög på DVD av dem och beroende på hur mna ser det står sig ju en hel del ännu egentligen.
Scooby Doo mins jg att jag irriterades av att det dök uppe en ännu bättre mindre hund som gick på bakbenen och var fantastisk, då tappade det koncepten anser jag, denne är skurk i de nyare serierna så jag är väl inte ensam.
Men nu sabbar vi kanske tåden jag har fått många varningar för OT förr och det lär inte ändras, de vill inte gärna anmäla dig, saken är att när jag lämnat så skrivs ändå just inget och då förstår jag inte hur jag på nåt sätt retar så många från att delta.
Nåväl Hanna Barberra förvaltades dåligt, men det är de väl inte ensamma om.

Hjulben och Gråben som de väl kallades här var min föräldrar mycket förtjusta i, och det är ju liknade sernarion för vargstackarn [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Mu-Bai »

mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Tom & Jerry

Inlägg av manter »

Jo just det Tom&Jerry tröttnar man aldrig på-Jag minns när jag som liten pilt gick till LONDON på Bryggargatan och betalade 75 öre i inträde och sen fick man sitta hur länge som helst och avnjuta Tom&Jerry Mr.Magoo&Helan o Halvan o Kalle Anka o Hacke Hackspett med mera+nyhetsfilmer som hette Movietones om jag inte minns fel-Detta var innan TV fanns och på radion fanns bara en kanal med mest en massa prat Haha-Känns väldigt avlägset nu haha-dom hade en Tom&Jerry weekend på nån engelsk kanal för cirka 20 är sen och dä passade jag på att spela in massor på Videoband som jag nu överfört till DVD-Det är bara dom gamla:Dom som är bra-Om man ska köpa nu på t.ex.GINZA är det stor risk att det blir dom ny producerade man får som är ganska kassa Haha
manter
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Agentum »

Jo men som sagt det var den animerade versionen, serien var inget vidare alls.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: Tom & Jerry

Inlägg av Grey ghost »

Men om man undviker att jämföra med de gamla filmerna, så är serierna inte alls så dåliga tycker jag, utan ganska bra. Även om man jämför med filmerna är de bra till och med.

Datorspelen däremot, där kan man snacka om smörja, gameplay och grafik är jämt undermålig där. Sedan finns långfilmerna, där "Tom & Jerry: Kalle och chokladfabriken" är ett enormt bottennapp. Men vi kan vara glada att katten och musen inte fått någon nysatsning i serieform som Hanna-Barbera-figurerna fått med "Hanna-Barbera Beyond", t.ex. "Scooby Apocalypse" verkade inte vara något vidare.
Skriv svar