Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Johnny Hazard
4
20%
Mandrake
1
5%
Blixt Gordon
0
Inga röster
Rick O´Shay
4
20%
Ödeshandsken
0
Inga röster
Blueberry
1
5%
Jeff Hawke
1
5%
Spirou
1
5%
Thorgal
5
25%
Annat, vänligen skriv vilken i ett inlägg
3
15%
 
Antal röster: 20

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Rufus »

Serietidningen Fantomen är en serietidning som har (eller har haft) de bästa biserierna. I alla fall enligt min mening. Inte lätt att välja ut en särskild favorit kanske, men jag tycker att vi gör ett försök.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Johan Blixt »

Blueberry är egentligen den bästa biserien men den bör läsas i albumformat så därför röstar jag på Johnny Hazard.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Agentum »

Svårt, Blueberry eller Thorgals grundserien men tog Thorgals även om jag tröttnat på alla grenar av den andra står för och som jag mest finner snygga inte särskilt intressanta.

Ödeshansken var en klassiker när man var yngre, den känner fasen alla till, hur den vandrar vidare till nästa person, en rätt bra idé, brittisk?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Agentum »

Jag gillade den där belg-franska Detektiven med sin moped som löser fall, det är ingen direkt actionserie men det ska visst finnas en del material.
Men kan tänka mig att den inte passade in.

Idag finns mängder just från det området som inte bygger öht på säg Tintin eller Spirou i stil, men även sånt har ju gått i Fantomen tex Skorpionen eller XII.
Och mer än så finns ju.

En del har ju mindre utgivare snappat upp men annat har främst kommit ut i i USA via Humanoid.

Även UK har ju en del, tyvärr främst som digital utgivning främst.

Thorgals är nog det som när det började i Fantomen fick en helt annan krets av folk att jaga nummer med den i mins jag, men det var ju ett tag sen och som sagt Thorgals Värld serierna kommer inte i närheten.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag gillade den där belg-franska Detektiven med sin moped som löser fall, det är ingen direkt actionserie men det ska visst finnas en del material.
Men kan tänka mig att den inte passade in.

Jerome K. Bloche. Av vad jag kan se har det gått avsnitt i tidningen mellan 2002 och 2015. Det finns tre album kvar som inte har gått i Fantomentidningen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Agentum »

Ok där ser man, nåväl jag gillar den serien, men har mängder med Fantomen jag aldrig läst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Grumme »

Mandrake och Rick O'Shay var två favoriter på den tiden jag samlade på Fantomen.
Måste jag välja så bleve det nog Mandrake, helst de äldre versionerna.
Ödeshandsken var också rätt bra, men inte i riktigt samma klass.

Tycker även att Latigo hade förtjänat en plats i omröstningen, och definitivt Achilles Wiggen.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Rufus »

Grumme skrev:Tycker även att Latigo hade förtjänat en plats i omröstningen, och definitivt Achilles Wiggen.


De är med men i samlingsalternativet "Annat". Det går dessvärre inte att lägga in fler än 10 st alternativ i omröstningarna här.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av smorkin »

Av de listade är för mig Rick O'Shay överlägsen etta. När jag var liten och lästa Fantomen gillade jag andra serier lika mycket men nu har jag ytterst svårt för dem; jag tycker ärligt talat att de flera av dem är snudd på oläsbara i sin mossighet / tråkighet / brist på variation (typ Mandrake) eller att serierna inte passar för tidningsformatet för fem öre (typ Blueberry). Men Rick O'Shay blir om något bättre med tiden, oavsett om det handlar om de mer rent komiska episoderna eller de allvarligare.

De känslorna blev bara starkare när jag för några år sedan läste igenom The Menomonee Falls Gazette (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Menom ... ls_Gazette) som innehöll en förvånansvärd mängd av serier som också var biserier i Fantomen, och där just Rick O'Shay var den serie som gjorde att jag över huvud taget kunde ta mig igenom tidningen. Utmärkta manus som sagt, men också väl så bra teckningar i en synnerligen effektiv stil med tanke på hur serierna trycktes i tidningarna under den här tiden. Lynde är inte lika uppenbart imponerande som äldre klassiska tecknare som Crane eller Caniff, men känslan är väl så bra och som sagt är hans stil nästan perfekt anpassad för det mindre formatet. Det finns drag som påminner om Al Capp, som de kantiga figurerna, och Knallhatten var ju också en serie som var extremt välgjord för att publiceras i dagstidningar.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inte svårt alls: Johnny Hazard. Rick O'Shay i all ära, men ytterst få serieskapare trumfar Frank Robbins i högform. Blueberry led svårt av formatet och färgbristen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Grumme »

smorkin skrev:Av de listade är för mig Rick O'Shay överlägsen etta.


Jag håller med om att Rick O'Shay har åldrats bättre, men när jag läste tidningen så var Mandrakeäventyren ändå de jag läste om oftast. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Agentum »

Han gjorde en magisk gest som påverkade dig hehe.

Mandrake kändes gammalmodig mins jag att jag tyckte, det är dels en generations fråga nu antagligen, när man läste Fantomen.

Jag tillhörde inte de som ogillade när Fantomen blev i färg tex, men det klart man var han med svartvitt i de flesta serietidningar för något äldre läsare.
Väldigt många biseruer är givet bättre i album eller liknande, men man fick ju iaf läsa dem genom Fantomen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av RioGrande »

Ganska meningslös omröstning när varken alla gamla eller alla nya biserier är med! Om vi räknar de gamla: Bernard Prince, RO'S, Blueberry. Om vi räknar de nya: Undertaker, Jerome K Bloche, De vilda, Skorpionen, Long John Silver... Thorgal?

Spirou ÄR en bra serie, men borde fått en egen tidning.

Borde vi inte ÄVEN röstat på några svenska? Mystiska 2:an? Texas Jim?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Ganska meningslös omröstning när varken alla gamla eller alla nya biserier är med! Om vi räknar de gamla: Bernard Prince, RO'S, Blueberry. Om vi räknar de nya: Undertaker, Jerome K Bloche, De vilda, Skorpionen, Long John Silver... Thorgal?

Spirou ÄR en bra serie, men borde fått en egen tidning.

Borde vi inte ÄVEN röstat på några svenska? Mystiska 2:an? Texas Jim?


Mäh, läs mitt inlägg ovan:

Rufus skrev:De är med men i samlingsalternativet "Annat". Det går dessvärre inte att lägga in fler än 10 st alternativ i omröstningarna här.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av RioGrande »

Jo, fattade det. Men det blir ju orättvist mot de serier som inte är listade bland de tio (ingen orkar ju tänka efter vilka som varit med under åren... hundratals?). Kanske skulle du valt att kalla omröstningen "Bästa biserien i sjuttiotalets Fantomen" eller nåt sånt istället?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Agentum »

Mystiska 2an är mer dyster deppig och konstig, inget mer imo.

Men Jo Spirou passar inte in i just Fantomen i min mening.

Och som sagt inte går det att få fram nåt, men vi fick en serietrpd som folk skrev nåt i iaf, inte helt fel.

Fantomen i framtiden som serietidning bör nog leta framåt med inte bakåt, jag menar nya biserer helt enkelt, som nån skrev är den sen Seriemagasinet den enda tidning som finns kvar för sånt egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Kattmannen »

Jag röstade på Thorgal, men gillar även Johnny Hazard skarpt. Achilles Wiggen, Jerome K Bloche är också bland de bättre. Även många av de andra är riktigt läsvärda.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Sir-L »

Har varit många bra bi-serier genom tiderna. Men den som jag först tänker på först är "Tyste Riddaren", så det får min röst.

Det har såklart funnits fler biserier som är bättre men jag tenderar att mest komma ihåg de som gick när man började läsa Fantomen.
"King vid gränspolisen" var också en stor favorit när det begav sig, och "Spirit" naturligtvis.

Av de "senare" så är det väl "Jerome K Bloche" (som Agentum nämde) och "Tom Strong" som poppar upp i minnet. Och den dära fransk(belgiska?) mysterieserien om några barn, kan den hetat "Mysteriepatrullen"?

(De nyare bi-serierna har jag ingen koll på alls då jag runt xx antal år sedan kom av mig i läsning pga livet och sedan dess mest lagt tidningen på hög tills "en regnig dag".)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Agentum »

Tom Strong var ju suverän men de gillade den inte i Fantomen tyvärr.

En gammal var ju svartkåpan, som påverkade mig mycket som ung, en kompis hade sin farsas gamla Fantomen och där hittade jag den storyn, den var kort iofs.
Nån spansk tecknare som även gjorde Fantomen var bakom den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken biserie i Fantomen var/är bäst?

Inlägg av Rufus »

Sir-L skrev:Har varit många bra bi-serier genom tiderna. Men den som jag först tänker på först är "Tyste Riddaren", så det får min röst.

Det har såklart funnits fler biserier som är bättre men jag tenderar att mest komma ihåg de som gick när man började läsa Fantomen.
"King vid gränspolisen" var också en stor favorit när det begav sig, och "Spirit" naturligtvis.

Av de "senare" så är det väl "Jerome K Bloche" (som Agentum nämde) och "Tom Strong" som poppar upp i minnet. Och den dära fransk(belgiska?) mysterieserien om några barn, kan den hetat "Mysteriepatrullen"?

(De nyare bi-serierna har jag ingen koll på alls då jag runt xx antal år sedan kom av mig i läsning pga livet och sedan dess mest lagt tidningen på hög tills "en regnig dag".)


Tyste riddaren är även en av mina gamla favoriter. Trevligt serie.
Skriv svar