Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av MGHG »

Agentum skrev:Ah ok, det finns ju ett där de tävlar för försäljning med och råkar ut för olyckor, som visar sig vara anlagda.
Den finns på svenska och det var inga prototyper men där förekommer Draken från Sverige bla och skurkarna tycks vara amerikanska om ön inte från USA militär.

Är du säker på att detta var ett album med Jaktfalkarna/Jetpiloterna?

Jag minns också det du skriver om tävling mellan olika nationer och att Sverige deltog med Draken. Men det jag minns publicerades i Pilot och bör ha varit berättelser med Buck Danny eller Dan Cooper.

Omslaget till Pilot nr 1/1973 har Dan Cooper på omslaget och texten "Följ kampen mellan franska Mirage och svenska Draken!" https://www.comics.org/issue/107196/cover/4/.

Ett annat alternativ är ett Buck Danny-album som handlar om en tävling i Pakistan och som innehåller ett gästspel av Jaktfalkarna Tanguy och Laverdure. Minns inte exakt vad albumet hette, men det bör varit något i stil med "Piloten i lädermasken".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Nej nu är jag då inte säker, jag har säkert blandat ihop det.

Vilket ju är klantigt då man borde komma ihåg skillnaden, men båda serierna har sin Clown tex, jag gillar båda med även om Buck Danny väl är mer av favorit, men Jaktfalkarna som jag jag har de album som kom hör av är snyggt gjorda ned.

Jag har ju en intresse just av jetfighters och borde veta bättre än att blanda ihop dem.

För jag tror du har helt rätt att jag refererar till mirage och bla Draken mfl slåss med uppvisningar om försäljning och just för finns skurkar dom sabboterar för fransmännen, det lät så lika vara då svenskar sällan finns med i serier och hör då tydligen i ytterligare en serie.

Vilket kan vara tidsmässigt då Draken just såldes till andra länder och ansågs bra för sin tid.

Nu var tydligen inte den serien översatt tyvärr så jag har inte sett den, tyvärr blir det väl så med mycket franskt, vi kommer aldrig få dem sög på engelska eller svenska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju något minne av att Draken eller kanske något annat svenskt plan var med i något av Jaktfalkarna- /Jetpiloterna-albumen, men det kan ha varit i något annat sammanhang...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Ja det är ju fullt möjligt som sagt, det var uppmärksammat vilket egentligen inga andra svenskbyggda plan varit vad jag sett.
Men tror att i nån serie har bovarna nåt svenskt plan, men mins inte vilken serie.

Nåväl OT.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

De svarta änglarna.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild

I väntan på Cobolts nya samlingar läser jag om mina originalalbum. Fy satan så bra det är! I album 4-5 håller Charlier Blueberry-klass på manuset. Och som väl är allmänt bekant numera angavs det fel upphovsman i album tre - det var Jijé som tecknade.

(Angående ovanstående förvirring vad gäller J35 Drakens medverkan i franska flygserier så kan jag bekräfta att det Agentum drar sig till minnes är Dan Cooper-fortsättningen i Pilot från från 1973 där det tampades om ett lukrativt försvarskontrakt. Äventyret hette i original "Duel Dans le Ciel " och kom ut i samlad form första gången 1962. Kraftmätningen slutade för övrigt i en kompromiss - man köper flygplanet med VTOL-egenskaper ["Triangeln"] Dan Cooper demonstrerat men med det överlägsna siktet som sitter i Draken-planen. Eftersom Charlier även skulle varit Weinberg behjälplig med plotten i detta äventyr, det femte i ordningen, kan man ju misstänka att likheten med hans egna serier knappast är någon slump...)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Och som väl är allmänt bekant numera angavs det fel upphovsman i album tre - det var Jijé som tecknade.

Dessutom verkar översättaren ha misstolkat det där prepositionella D':et som en del av namnet, och skrivit ut tecknaren som "D'Albert Uderzo".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Vi kan väl även passa på och hylla Thos, som dog förra året. Han gjorde flera av omslagen till dessa album.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Jag gillar tidsperioden med, tidiga jetfighters.

Synd att inte mer kom i album här, ser att två är norska.

Och ja en del gick i Pilot och även SM Special, men det var ju svartvitt såklart inte som ett album.
Det finns mycket material om man även blandar in Dan Cooper, men tyvärr lär vi inte få se det på något begripligt språk för de flesta, jag menar Nöja funkar ju trots allt.

Jag vet inte om Jetpiloterna någonsin kom ut i UK?
Dan Cooper finns det lite av och jag har hittat några få digitala troligen fan- översättningar, även nån på norska av Dan Cooper.

Vad jag Jetpiloterna skulle hetat på engelska vet jag inte, jag tvekar att de släpptes där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag gillar tidsperioden med, tidiga jetfighters.

Synd att inte mer kom i album här, ser att två är norska.

Danska, om man ska vara noga. Det är Danmark som gett ut flest album i Skandinavien. Även om Norge gett ut två album som inte kommit ut på danska.
Agentum skrev:Vad jag Jetpiloterna skulle hetat på engelska vet jag inte, jag tvekar att de släpptes där.

I Lion kom det ut en svartvit redigerad översättning som "The Flying Furies", Tanguy blev Jim 'Jet' Power och Laverdure Terry Madden.

https://bearalley.blogspot.com/2007/04/ ... uries.html

Senare gavs det ut en "annual" med titeln Aeronauts, döpt efter den engelska titeln på TV-serien. Här fick karaktärerna behålla sina originalnamn, och utgåvan var i färg och mer trogen originalalbumen. Intressant nog är det en samling av samma äventyr som i de två norska albumen som nämndes ovan.

https://bearalley.blogspot.com/2007/05/ ... nauts.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Jo hur nu Danmark menas vara en stor marknad, korkat.

Men jag intressant att de faktiskt givits ut på engelska även om det var i Lions en typisk blandserieblaska i UK förr.

Såg du filmen förresten?

Trots allt rött påkostade flygresor i den, jag fattade intecetg ord men såg den ändå och tänkte på Top Gun som väl är den enda film någonsin i kategorin.

Ok att det finns nån ej biofilm när de flyger Viggen i Stockholms skärgård i rena vattenhöjd, öarna tornar upp sig över dem, antar att den lades ut långt senare då Sverige sällan har gillat film där militär deltar, undantag är väl den för Tunnorna J29 ingår.

Men nu föll jag från tråden, det är väl ingen risk att vi får se det här mer än på franska oavsett.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Och om nån inte har hört så måste väl detta nämnas ÄVEN här? Jaktfalkarna kommer tillbaks ---- till vårt älskade älskade älskade rike!
https://seriersant.se/cobolt-forlag/jak ... 2021-08-19

(Vi noterar också att texten om serien är kopierad rakt av från Seriewikin! [8] )
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Trevligt får jag säga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Jag hittade Jetpiloterna albumet när de ska försöka sälja Mirage III till Israel och den i o klart amerikanske boven sabboterar för dem och ska då sälja sitt plan F112, detta plan syns aldrig och USA bygde inget sånt Centuryplan heller.
Jag på omslaget står det att albumet bygger på tv serien, gick verkligen en sån TV serie i Sverige?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

[:)] Ja. Och vissa gamla sextiotalsepisoder kan ses på Youtube (dock otextade!). https://www.youtube.com/watch?v=bZVsVd0vKQE
Det kom även en nyare serie (med delvis annorlunda upplägg), samt en biofilm.
Har kikat på några avsnitt... kanske är den svängiga signaturmelodin det man gillar mest?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Ok det visste jag inte, det är i get jag någonsin såg eller hörde om, men iofs albumet är väl 70tal.

Den modernare filmen har jag sett utan text, rätt snygga flygbilder.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:[:)] Ja. Och vissa gamla sextiotalsepisoder kan ses på Youtube (dock otextade!). https://www.youtube.com/watch?v=bZVsVd0vKQE
Det kom även en nyare serie (med delvis annorlunda upplägg), samt en biofilm.
Har kikat på några avsnitt... kanske är den svängiga signaturmelodin det man gillar mest?


Britterna gjorde sig en egen signaturmelodi, som är rätt svängig, även den...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Agentum »

Vilka är visades serien i svensk TV?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Rufus »

Det kanske bör vara på sin plats att skriva om att Cobolt nyligen har börjat ge ut Jaktfalkarna. Bok 1 innehåller långa läsvärda artiklar plus de två första albumen sammanfogade och kallat Flygskolan.

https://www.coboltforlag.se/store/p/0/jaktfalkarna-1-flygskolan-1034501
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Serieguden »

Definitivt läsvärd!
Skriv svar