Serieoriginal med Disneyserier

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Serieoriginal med Disneyserier

Inlägg av Wildis90 »

Jag kom att fundera på alla Kalleserier som använts i KAP och alla KA&C:O. De tecknarna är (oftast) inte superkända och jag började fundera på vad som hände med serieoriginalen... Det vore häftigt att äga ett Kalleoriginal men både Barks och Rosas original är fruktansvärt dyra. Om man t.ex tar Van Horn, Cavazzano, Colomer och alla de här ”halvkändisarna” så kan ju inte alla original bara försvunnit... (De jag nämnde är ju relativt kända, men jag tror att ni förstår vad jag menar). [:o)]

Ligger de typ i något förlags källare eller har de bara försvunnit?
Vore kul att veta mer [:)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle originalsidor?

Inlägg av germund »

Det är väldigt olika. De allra flesta gamla italienska sidor har förstörts, men tillräckligt många räddades och finns ute på marknaden. Samma sak tycks gälla för de flesta amerikanska Disneyserierna - de är nog också borta. Majoriteten av de danskproducerade serierna ligger i Egmonts lager i Danmark. Van Horn har sålt en del av sina egna original och eftersom han själv samlar på serieoriginal kan jag tänka mig att han ligger på en del av sina egna också.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieoriginal med Disneyserier

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

En hel del av de tidiga Danskproducerade serierna såldes av Disney själva, på eBay.
Jag köpte ett gäng.
Anthony's har några serier till salu: https://www.anthonyscomicbookart.com/Se ... rch=disney
Skriv svar